Piernikowa Chatka Gingerbread House

24 Gru

1aHo! Ho! Ho! Gingerbread House

Piernikowa Chatka

Here is my Gingerbread House! Something that i’ve been planning for a while. Finally I had some time to make it. And I’m really proud of it. It was really challenging : )

To nie było prosta zadanie… ; )nawet wyzwanie. bo choć wygląda mhhm…nieco bajkowo, to okazało się, ze to robota dla instruktora i bez umiejętności matematycznych nie ma co podchodzić ; ). I jeśli ktoś by powiedział że gotowanie, pieczenie, czy inne obowiązki domowe to łatwizna, to hm… grubo by się pomylił. Bo choć łączę pracę z hobbistycznym pieczeniem i „craftingiem” to tu miałam niezły orzech do zgryzienia.

Ale żeby nie przerażać : ) to zacznę od najprostszych elementów. Najłatwiejsze było upieczenie samego piernika. Wystarczy wymierzyć 2 szersze boki domku, 2 cieńsze ze szczytem i 2 prostokąty na dach, najlepiej jak są nieco dłuższe, gdyż fajnie wygląda, jak dach nieco wystaje. „Schody” zaczynają się gdy te elementy wypiekają się nieregularnie;  ), trzeba je więc potem przyciąć, najlepiej na ciepło. Przed włożeniem boków domu, do piekarnika, warto wyciąć w nich okienka. Ja wycinałam swoje po upieczeniu, bo zapomniałam : ), ale więcej z tym kłopotów.

A potem to już tylko klejenie elementów domku. Ja do tego użyłam lukru.

Najtrudniejszym momentem całej pracy było przyklejenie dachu, bo piernik był ciężki. Dodatkowo w moim przypadku dach był bardzo wysoki i bardzo spadzisty. Okazało się że musiałam go nieco przyciąć (ok. 1 cm.). Ponieważ nie było możliwości by się trzymał ot tak sobie, zbudowałam mu strop : ) jak w prawdziwym domu, tyle tylko, że mój strop był z wafla. Złożyłam dwa jednakowe fragmenty wafla, które wystawały ponad złączone elementy domu, osadziłam na nich dach i skleiłam od dołu i od góry (tak jakby w trójkąt).

A. i najważniejsze. Jak sprawić, żeby domek był kolorowy. Zwykle wszystko zdobi się na koniec. Ja miałam inną koncepcję. Najpierw ozdobiłam dzień wcześniej wszystkie elementy, a na koniec posklejałam je. I oto domek gotowy.

5

4a

3

DSC_1533 - Kopia

I rodzinka w komplecie : )

2

Przepis na piernik mojej Mamy

Składniki:

250 g margaryny

2 jajka

800 g mąki

240 g cukru pudru

3/4 szkl. miodu

40 g kakao

2 op. przypraw do piernika

odrobina imbiru w proszku

2 łyżeczki do pieczenia

Podana ilość wystarczy na piernikową chatkę oraz na słuszną ilość piernikowych ciasteczek. Jeśli chcesz upiec tylko domek śmiało zmniejsz ilość składników o połowę.

Sposób przygotowania.

Wszystkie suche składniki wymieszać. Dodać margarynę i posiekać. Następnie dodać jajko i miód i zagnieść na gładkie ciasto. Ciasto owinąć w folię i wstawić do lodówki na ok. 1 godzinę.

Potem:

– rozwałkować ciasto na grubość ok. 4-5 mm

– wałkujemy przez pergamin bądź papier do pieczeni, gdyż ciasto bardzo się przykleja do wałka

– wycinamy elementy chatki; najlepiej przykładając wykonane przez siebie szablony; ja swoje wykonałam na papierze, ale ponieważ papier się przyklejał do ciasta co psuło jego gładką powierzchnię, trzeba było temu zaradzić; posmarowałam więc szablon (zrobiony z papieru do drukarki) olejem i zrobiło mi się coś na kształt sztywnego papieru do pieczenia.O! potrzeba matka wynalazków! Dzięki temu śmiało mogłam wycinać elementy domku. wycinałam je radełkiem

– wycięte elementy układamy na blaszkę i wstawiamy do nagrzanego piekarnika, pieczemy w temp. ok. 180 st. ok. 5 – 7 min.

Lukier

Do sklejania elementów domku używałam takiego oto lukru:

1 białko + 150 g cukru. Całość wymieszać na bardzo gęstą masę i sklejać : )

Do zdobienia używałam lukru przygotowanego w taki oto sposób:

Szklanka cukru pudru, 1 łyżka ekstraktu waniliowego oraz mleko ( w bardzo niewielkiej ilości, tylko tyle by powstała gęsta masa, mogą to być np. 2-3 łyżki mleka, za każdym razem wychodzi inaczej i najlepiej samemu/ samej sobie dopasować proporcje : )

A tu zakamarki piernikowej chatki : ) Oto jak powstawała.

7

A oto szablony, jakie przygotowałam do „budowy” chatki:

szablon 1 ściana

szablon bok i szczyt

szablon dach

Komentarze 2 to “Piernikowa Chatka Gingerbread House”

  1. Kasia Bębenek Grudzień 26, 2013 @ 11:09 #

    Piękny! Podejmowanie różnych wyzwań się opłaca – jak widać na załączonych zdjęciach. :)

    • la cult Grudzień 26, 2013 @ 19:58 #

      Dokładnie…a propos ostatniej rozmowy : ) Dziękuję : )!

Skomentuj

